Geometrija i glazba

Autor: Antun Toni Blažinović

Ogledne stranice

Dragi čitatelji,
novo izdanje u našoj biblioteci, knjiga što počiva na umjetnikovu snu, prva je osobna skladateljska poetika jednoga hrvatskoga glazbenika koju objavljujemo; nova, neobična i posebna u našemu podneblju, a opet posve u skladu s izdavačkom politikom Hrvatskoga društva glazbenih teoretičara. Potonja pak počiva na jednome drugom snu, onome osnivača i prvoga, dugogodišnjeg predsjednika našega društva, Tihomira Petrovića, zaljubljenika u simboliku brojeva i g azbu Johanna Sebastiana Bacha, koje iščitavamo kako iz njegovih prinosa u časopisu Theoria i udžbenika za nastavu teorijskih glazbenih predmeta, tako i iz antologijskih izdanja društva, poput prijevoda Prautschova djela Ovime stupam pred prijestolje tvoje. Figure i simboli u posljednjim djelima Johanna Sebastiana Bacha ili Eggebrechtove rasprave Bachovo Umijeće fuge: Pojava i tumačenje, koji su s velikim zanimanjem prihvaćeni kako u stručnoj javnosti, tako i u širim čitateljskim krugovima.

S Antunom Tonijem Blažinovićem upoznao nas je naš preminuli počasni član, dobri duh našega društva od njegova osnutka, akademik Nikša Gligo, čiji ćete osvrt na Tonijeve ideje pročitati na posljednjim stranicama ove knjige. Nikša je hrvatsku glazbenu zajednicu zadužio
promičući ideje i stvaratelje u koje je osobno, kao vječiti sanjar i rigorozni znanstvenik, i sam duboko vjerovao. Tako je i Tonija osobno potaknuo da se obrati našim članovima u časopisu Theoria, u kojem je 2017. objavio, također u ovu knjigu uvršten, članak Nota korijena broja – glazbena mjera trokuta – trianglemetre, vjerujući da su upravo glazbeni teoretičari publika koja će biti u stanju razumjeti i slijediti njegove ideje. S time u mislima, Hrvatskomu društvu glazbenih teoretičara Toni je ponovno ukazao neizmjerno povjerenje darujući nam čaroban svijet svojega stvaranja u tekstu pred kojim nećete ostati ravnodušni.

Tragajući za istinom, ljepotom i novim zvukom koji izvire iz prirodnih zakonitosti, Toni je potvrdu našao kontrapunktirajući s antologijskim idejama filozofa, napose grčke antike, ali i
novovjekovnih mislilaca poput Schellinga ili Adorna. Pretvorbom prostora u vrijeme, to jest geometrijske asimetrične složene glazbene mjere, glazbene mjere trokuta, čiji odnosi trajanja proizlaze iz kretanja točke po krugu u koji je upisan jednakostranični pravokutan trokut, u arimetiziran metar odnosa 1 : 1 : √2, nastaje zanosna, hipnotizirajuća glazba kojom Toni i njegov duo, Only Bass And Drum, već dvadeset godina očaravaju slušatelje. Mnogi će se nastavnik teorijskih glazbenih predmeta koji se okušao u odgoju sluha i poučavanju čak i jednostavnijih ritamskih struktura, s pravom zapitati je li tu mjeru moguće čuti, uvježbati i izvesti. Kako nam Toni dokazuje, zasigurno je moguće, uz čvrsto uvjerenje da se ovakvim skladateljskim zahvatom u glazbu uvodi prirodan, kozmički red koji nas uravnotežuje i sjedinjava sa Zemljom, prostorom i geometrijom, nama svojstvenim načinom njihova poimanja i razumijevanja. Izvirući, riječima autora, iz osobne mentalne nadogradnje, glazbena nas mjera trokuta nadahnjuje da i sami tragamo za vlastitim uređenjem svijeta, smirenjem, ljepotom i redom o kojima su ispisane tolike stranice filozofskih hrestomatija.

Zagreb, travnja 2025.
Sanja Kiš Žuvela

Urednica: Sanja Kiš Žuvela • Lektorica: Selena Brkić • Prijelom: Duplerica d.o.o. • Naslovnica: Antun Toni Blažinović • Tisak: Sveučilišna tiskara d.o.o., Zagreb • HDGT: Zagreb, 2025.