Autorica: Alida Jakopanec
Alida Jakopanec, nastavnica bogatoga iskustva u predavanju svih teorijskih predmeta na Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Bjelovaru, priredila je iznimno praktičnu zbirku primjera za solfeggio u srednjoj glazbenoj školi. Tiskano izdanje priručnika, koji je već godinama kolao po Hrvatskoj u obliku fotokopija, financirala je Glazbena škola Vatroslava Lisinskog u Bjelovaru, obilježivši time 125. obljetnicu glazbe u Bjelovaru i 50. obljetnicu osnutka Srednje glazbene škole. Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara uvrstilo je knjigu u svoju biblioteku, pridruživši se poduhvatu dizajnom izdanja i pošiljanjem knjige članovima. Izražavam čestitke Gradu Bjelovaru, Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Bjelovaru i Alidi Jakopanec, i ističem ovaj primjer kao uzor.
Autorica je primjere skladala prema klasičnim glazbenim uzorima. No, zanimljivošću melodijskog razvoja, bogatom ritmikom te preglednošću oblika mnogi od njih nadilaze uobičajene “primjere iz literature”, pod čime se misli na skladbe (ili dijelove skladbi) afirmiranih skladatelja. Tako se u njezinu priručniku gotovo na svakoj stranici nude mala umjetnička djela, što je svakako promišljen čin motivacije učenika i svjedoči o spremnosti autorice da odgovori na potrebe suvremene glazbene pedagogije.
Priručnik je organiziran prema područjima, a ne po razredima. Za svaku je pohvalu dovitljivost autorice, zahvaljujući ćemu se pojedini primjeri zamjenom predznaka rabe dvostruko: u jednome durskom i njemu istimenom molskom tonalitetu. Slična se dovitljivost manifestira i kod modulacijskih primjera, koji su skladani tako da se svi primjeri s lijeve stranice knjige mogu nastaviti u svaki od primjera s desne stranice. Time je broj mogućih primjera za vježbu solfeggia mnogo veći od broja napisanih redaka. U priručniku nema stranica izdvojenih samo za ritamske primjere. Potrebu za njima (koju, naravno, ne bi valjalo potpuno zanemariti, iako na ovoj razini glazbenoga obrazovanja ritamski primjeri nemaju tako važnu ulogu kakvu su imali u osnovnoj glazbenoj školi) zadovoljit će ritamsko čitanje napisanih melodijskih primjera. Raznolikost je ritmike i metrike u primjerima izrazito velika i bez traga shematiziranja, što je također za svaku pohvalu.
U Zbirci je tristotinjak melodijskih primjera i intervalskih vježbi, u violinskom, basovskom i trima c-ključevima pa po koncepciji Zbirka u potpunosti odgovara nastavnom programu za srednju glazbenu školu. Dovoljno je sadržajna za višegodišnju uporabu u nastavi solfeggia u srednjoj glazbenoj školi, a pojedine će primjere učenici moći rabiti i kao soprane za vježbu nauka o harmoniji. Osim toga, zbirka će naročito biti korisna svima onima koji se pripremaju za studij glazbe. (Tihomir Petrović)