Predavanja T. Petrovića na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Istočnom Sarajevu, 22. i 23. ožujka 2019.

Izvješće o Tematskim predavanjima u oblasti muzičke teorije, održanim 22. i 23. ožujka 2019. na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Istočnom Sarajevu

Muzička akademija u Istočnom Sarajevu 22. i 23. ožujka 2019. bila je mjesto iznimnog događaja. Slušatelji su imali priliku u istom popodnevu čuti dva predavanja vezana uz interpretaciju Bachove glazbe: jedno iz perspektive znanstvenog tumačenja fakture njegovih djela održao je prof. dr. Zoran Božanić iz Beograda (O interpretaciji Bahove muzike za klavijaturne instrumente), drugo iz perspektive simboličkog tumačenja, teško dokazivih spekulacija (Tihomir Petrović, prof., Zagreb Simbolika brojeva u glazbi Johanna Sebastiana Bacha), a sve u ozračju Bachova 334. rođendana! Preciznom, jasnom i znanstveno utemeljenom sistematizacijom načina artikulacije tema Bachovih djela i izvedbom odsjeka tih djela, prof. Božanić je slušatelje doslovce ostavio bez daha, dajući im itekako korisne praktične savjete za vjerodostojnu izvedbu Bachove glazbe, budući da sam Bach uglavnom nije upisivao oznake tempa ni dinamike. S druge strane, simbolika brojeva u Bachovoj glazbi bila je otkriće većemu dijelu publike pa su ta dva predavanja otvorila sasvim novu perspektivu promatranja Bachovih djela.

Dušan Erak, Tihomir Petrović i Zoran Božanić

Dušan Erak, Tihomir Petrović i Zoran Božanić

Između tih je dvaju predavanja bila promocija knjige Zorana Božanića: Suvremeni teorijski pristup renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta (Zagreb: HDGT, 2019.), djelo kojim se glazbenoj publici omogućuje upoznavanje teorije pokretnoga kontrapunkta kao alata za pronicanje u katkada neshvatljivo složene načine tehnike imitacije u djelima skladatelja renesanse. Knjiga se, uz autoritarne povijesne teorijske spise, oslanja na radove u nas slabije poznatih ruskih glazbenih teoretičara (prvenstveno Sergeja Ivanoviča Tanjejeva), na temelju kojih je autor stvorio novu vrijednost – kompaktan, razumljiv i jedinstven nastavni priručnik, autorski rad u kojem je teorija stavljena u praktični kontekst, a sve teorijske postavke argumentirane primjerima iz renesansne glazbene literature.

Drugoga su dana, 23. ožujka 2019., predavanja obuhvatila izrazito širok raspon tema (Tihomir Petrović, prof., Zagreb: 1. Od pojma mnogostranosti do glazbenoga djela / Teorija u praksi; 2. O sekundarnoj dominantnosti i subdominantnosti), uz stalno isticanje praktične vrijednosti teorijskih znanja. Uz pomoć mnogostranosti akorda te alata (kvintni krug ljestvica i paleta akorda), predavač je u suradnji s publikom skladao glazbeno djelo (ugledavajući se u Bachov Preludij u C-duru, BWV 846), koje je zatim ispalo osnova desetak poznatih skladbi. Oduševljenje publike potaknuli su i glazbeni primjeri za demonstraciju svih tumačenih pojmova odabrani ne samo iz već uvriježenog repertoara klasične glazbe, nego i s područja popularne glazbe.

Organizator skupa, prof. Dušan Erak, uime Katedre za teorijsku nastavu Muzičke akademije u Istočnom Sarajevu, i predavači, Zoran Božanić i Tihomir Petrović, dobili su najbolju moguću pohvalu za svoj trud: oduševljenje publike nasmijanih i razdraganih lica u povremeno gotovo punoj dvorani Akademije.

Dodatni začin predavanjima bila je promocija Hrvatskoga društva glazbenih teoretičara (HDGT – www.hdgt.hr) i knjiga iz bogate Biblioteke Društva.
Iskrenih pohvala organizatoru i predavačima doista nije nedostajalo, a posebno su me razveselili studenti, od kojih su mnogi pristupali predavačima i organizatoru te sasvim spontano izražavali svoje zadovoljstvo i sadržajem i kvalitetom predavanja i promocija. Sve to sasvim sigurno otvara put snažnijoj suradnji između HDGT-a i kolega u Istočnom Sarajevu i Beogradu, kao i svih drugih zainteresiranih glazbenih institucija i glazbenika u bližem i daljem okružju, a na dobrobit glazbene teorije, glazbenih teoretičara, glazbenika i svih zaljubljenika u glazbenu umjetnost.

Tihomir Petrović

PROGRAM SKUPA:

TEMATSKA PREDAVANJA U OBLASTI MUZIČKE TEORIJE / 22. i 23. MART 2019.

Katedra za teorijsku nastavu Muzičke akademije Univerziteta u Istočnom Sarajevu će ugostiti ugledne predavače iz oblasti muzičke teorije, Tihomira Petrovića, prof (Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara, Zagreb) i dr Zorana Božanića, vanr.prof. (Fakultet muzičke umetnosti, Beograd) i organizuje Tematska predavanja u oblasti muzičke teorije (Od vokalne renesansne polifonije do savremenih tumačenja elementarnih zakonitosti harmonije klasičnog i romantičnog stila) i predstavlјanje rada i izdavačke djelatnosti Hrvatskog društva glazbenih teoretičara iz Zagreba koja će se održati u prostorijama Muzičke akademije Univerziteta u Istočnom Sarajevu (zgrada ETF, sala, 3. sprat) 22. i 23. marta 2019. godine.
U svrhu dobijanja potvrde o prisustvovanju tematskom predavanju, zainteresovani nastavnici mogu da se prijave popunjavanjem Prijavnog obrasca i pošalјu na mejl adresu dusanerak@yahoo.com, a krajnji rok za prijavu je 18. mart 2019. godine. Prisustvo predavanjima je slobodno.

PLAN RADA:
Petak, 22. mart 2019.
15:00–16:00 Simbolika brojeva u glazbi J. S. Baha – Tihomir Petrović, prof.
16:10–16:40 Predstavlјanje Hrvatskog društva glazbenih teoretičara (HDGT) i Biblioteke HDGT
– Tihomir Petrović, prof.
16:50–17:50 Promocija knjige dr Zorana Božanića vanr.prof. – Suvremeni teorijski pristupi 
renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta – nastavni priručnik – dr Zoran Božanić, vanr. prof.
18:00–19:30 O interpretaciji Bahove muzike za klavijaturne instrumente – dr Zoran Božanić,
vanr.prof.
Subota, 23. mart 2019. 
10:00–11:30  Od pojma mnogostranosti do glazbenog djela – Tihomir Petrović, prof.
11:45–13:15  O sekundarnoj dominantnosti i subdominantnosti – Tihomir Petrović, prof.