HDGT je osnovan u Zagrebu 1. ožujka 1997.
Uz 25 godina Hrvatskoga društva glazbenih teoretičara
Tihomir Petrović
U studenome 1977. počeo sam predavati teorijske glazbene predmete u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Mlad, silno željan učenika i razreda, nastojao sam predavati što je bolje moguće, i očekivao sam to i od svih drugih. Jedna od mojih kolegica, prema mojim kriterijima, nije radila dobro. Svaki razgovor o tome, koji bih diskretno započeo, ona bi otklonila i nikako mi nije uspijevalo doprijeti do nje. I onda sam se dosjetio: sazvat ću sastanak na kojemu će biti više kolegica i kolega, da joj ne bude neugodno, i pokazati pred svima kako ja mislim da bi trebalo predavati. Ipak, prije toga sam vlastite ideje o nastavi provjerio tijekom nekoliko predavanja održanih po Hrvatskoj: za nastavnike glazbenih škola Istarske županije u Glazbenoj školi Ivana Matetića Ronjgova u Puli, 17. studenog 1995., za nastavnike glazbenih škola Dubrovačko-neretvanske županije (uz goste iz Hercegovine) u Glazbenoj školi Luke Sorkočevića u Dubrovniku, 19. i 20. travnja 1996., te za nastavnike glazbenih škola Bjelovarsko-bilogorske i Koprivničko-križevačke županije u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Bjelovaru, 30. studenog 1996. Ohrabren pozitivnim komentarima i uspjehom tih predavanja, odlučio sam dati formu sličnom djelovanju te sam organizirao skup teoretičara iz cijele Hrvatske i za predavače pozvao tada renomirane teoretičare. I tako su 1. ožujka 1997. u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, na I. skupu glazbenih teoretičara, održana dva predavanja:
- “Tajna” (ne)uspjeha u nastavi solfeggia (dr. sc. Pavel Rojko)
- Solfeggio u zahtjevima prijamnog ispita na Muzičkoj akademiji (prof. Vera Kaić)
Da bi sam skup dobio veći značaj te da bi se stekao formalni okvir za nastavak djelovanja u istom smjeru, toga sam dana organizirao i osnivačku skupštinu glazbenih teoretičara iz cijele Hrvatske te je na moj prijedlog osnovano Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara.
U Statut Društva tada je zapisano: “Cilj je Društva promicanje teorije glazbe, unapređenje nastave teorijskih glazbenih predmeta, glazbene umjetnosti i kulture, sudjelovanje u glazbenim pedagoškim zbivanjima na području Republike Hrvatske, Europe i svijeta.” Već na osnivačkoj skupštini u Društvo se upisalo stotinjak kolegica i kolega – impresivno za ono vrijeme! Danas, dvadesetpet godina poslije, ima nas gotovo četiristo!
I prije spomenuta kolegica, po meni loša učiteljica, poticaj za organizaciju skupa te samoga Društva, bila je nazočna, no u njezinu se pristupu nastavi, kako sam kasnije otkrivao, ništa nije promijenilo. Ali promijenilo se u nastavi mnogih drugih kolegica i kolega. Ako ništa drugo, uvjerio sam se da je točna izreka: Svako zlo za neko dobro. Naime, bez spomenute kolegice ne bi bilo ni Društva. Ubrzo je Društvo postalo svojevrstan uzor drugima, znak i potvrda da se može i tako djelovati i okupiti istomišljenike na boljitak sviju, pa su se tako formirale slične udruge, a među osnivačima, što me posebno veseli, prednjačili su moji nekadašnji učenici: Nives Andrijašević-Janković (Hrvatsko društvo flautista), Branko Starc (Hrvatska udruga zborovođa), Željka Banović (Savez mažoretkinja Hrvatske, a zatim i Majorette-sport World Federation), Bojan Pogrmilović (Hrvatska udruga vokalnih pedagoga) i tako dalje. A kad se danas osvrnem na to vidim i da smo postali regionalni uzor!
Iste godine sam organizirao još dva skupa teoretičara, sa sljedećimosadržajem:
Na II. skupu 24. svibnja 1997. održano je predavanje Što o nastavi solfeggia moraju znati (i prihvatiti) učitelji glazbenih instrumenata i roditelji učenika (Tihomir Petrović, prof.). Zatim je prikazana nastava solfeggia:
- metodom funkcionalne muzičke pedagogije (1. razred osnovne glazbene škole, nastavnica Aida Tavčar, prof.)
- relativnom metodom intonacije (3. razred osnovne glazbene škole, nastavnica Jadranka Katalenić, prof.)
- apsolutnom metodom intonacije (4. razred osnovne glazbene škole, nastavnica Nadia Miletić, prof.)
Na III. skupu 29. studenog 1997. održana su četiri predavanja:
- Metoda Tonika-do u nastavi solfeggia (Vera Kaić, v. pred.)
- Metoda funkcionalne muzičke pedagogije u nastavi solfeggia (Marija Haluza, prof.)
- Posebnosti uporabe francuskog nazivlja tonova pri pjevanju u nastavi solfeggia (T. Petrović, prof.)
- Hrvatsko glazbeno nazivlje (izv. prof. dr. sc. Nikša Gligo)
… I tako je sve počelo.