HDGT slavi 25. rođendan! 🎂🍰🥳🎁🎉🎈

HDGT je osnovan u Zagrebu 1. ožujka 1997.

Uz 25 godina Hrvatskoga društva glazbenih teoretičara

Tihomir Petrović


U studenome 1977. počeo sam predavati teorijske glazbene predmete u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Mlad, silno željan učenika i razreda, nastojao sam predavati što je bolje moguće, i očekivao sam to i od svih drugih. Jedna od mojih kolegica, prema mojim kriterijima, nije radila dobro. Svaki razgovor o tome, koji bih diskretno započeo, ona bi otklonila i nikako mi nije uspijevalo doprijeti do nje. I onda sam se dosjetio: sazvat ću sastanak na kojemu će biti više kolegica i kolega, da joj ne bude neugodno, i pokazati pred svima kako ja mislim da bi trebalo predavati. Ipak, prije toga sam vlastite ideje o nastavi provjerio tijekom nekoliko predavanja održanih po Hrvatskoj: za nastavnike glazbenih škola Istarske županije u Glazbenoj školi Ivana Matetića Ronjgova u Puli, 17. studenog 1995., za nastavnike glazbenih škola Dubrovačko-neretvanske županije (uz goste iz Hercegovine) u Glazbenoj školi Luke Sorkočevića u Dubrovniku, 19. i 20. travnja 1996., te za nastavnike glazbenih škola Bjelovarsko-bilogorske i Koprivničko-križevačke županije u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Bjelovaru, 30. studenog 1996. Ohrabren pozitivnim komentarima i uspjehom tih predavanja, odlučio sam dati formu sličnom djelovanju te sam organizirao skup teoretičara iz cijele Hrvatske i za predavače pozvao tada renomirane teoretičare. I tako su 1. ožujka 1997. u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, na I. skupu glazbenih teoretičara, održana dva predavanja:

  1. “Tajna” (ne)uspjeha u nastavi solfeggia (dr. sc. Pavel Rojko)
  2. Solfeggio u zahtjevima prijamnog ispita na Muzičkoj akademiji (prof. Vera Kaić)

Da bi sam skup dobio veći značaj te da bi se stekao formalni okvir za nastavak djelovanja u istom smjeru, toga sam dana organizirao i osnivačku skupštinu glazbenih teoretičara iz cijele Hrvatske te je na moj prijedlog osnovano Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara.

U Statut Društva tada je zapisano: “Cilj je Društva promicanje teorije glazbe, unapređenje nastave teorijskih glazbenih predmeta, glazbene umjetnosti i kulture, sudjelovanje u glazbenim pedagoškim zbivanjima na području Republike Hrvatske, Europe i svijeta.” Već na osnivačkoj skupštini u Društvo se upisalo stotinjak kolegica i kolega – impresivno za ono vrijeme! Danas, dvadesetpet godina poslije, ima nas gotovo četiristo!

I prije spomenuta kolegica, po meni loša učiteljica, poticaj za organizaciju skupa te samoga Društva, bila je nazočna, no u njezinu se pristupu nastavi, kako sam kasnije otkrivao, ništa nije promijenilo. Ali promijenilo se u nastavi mnogih drugih kolegica i kolega. Ako ništa drugo, uvjerio sam se da je točna izreka: Svako zlo za neko dobro. Naime, bez spomenute kolegice ne bi bilo ni Društva. Ubrzo je Društvo postalo svojevrstan uzor drugima, znak i potvrda da se može i tako djelovati i okupiti istomišljenike na boljitak sviju, pa su se tako formirale slične udruge, a među osnivačima, što me posebno veseli, prednjačili su moji nekadašnji učenici: Nives Andrijašević-Janković (Hrvatsko društvo flautista), Branko Starc (Hrvatska udruga zborovođa), Željka Banović (Savez mažoretkinja Hrvatske, a zatim i Majorette-sport World Federation), Bojan Pogrmilović (Hrvatska udruga vokalnih pedagoga) i tako dalje. A kad se danas osvrnem na to vidim i da smo postali regionalni uzor!

Iste godine sam organizirao još dva skupa teoretičara, sa sljedećimosadržajem:

Na II. skupu 24. svibnja 1997. održano je predavanje Što o nastavi solfeggia moraju znati (i prihvatiti) učitelji glazbenih instrumenata i roditelji učenika (Tihomir Petrović, prof.). Zatim je prikazana nastava solfeggia:

  1. metodom funkcionalne muzičke pedagogije (1. razred osnovne glazbene škole, nastavnica Aida Tavčar, prof.)
  2. relativnom metodom intonacije (3. razred osnovne glazbene škole, nastavnica Jadranka Katalenić, prof.)
  3. apsolutnom metodom intonacije (4. razred osnovne glazbene škole, nastavnica Nadia Miletić, prof.)

Na III. skupu 29. studenog 1997. održana su četiri predavanja:

  1. Metoda Tonika-do u nastavi solfeggia (Vera Kaić, v. pred.)
  2. Metoda funkcionalne muzičke pedagogije u nastavi solfeggia (Marija Haluza, prof.)
  3. Posebnosti uporabe francuskog nazivlja tonova pri pjevanju u nastavi solfeggia (T. Petrović, prof.)
  4. Hrvatsko glazbeno nazivlje (izv. prof. dr. sc. Nikša Gligo)

… I tako je sve počelo.